Breathe: Creating resilience through traditional art

The travelling exhibit ‘Breathe: Creating resilience through traditional art’ presented by the Departments of Education, Culture and Employment (ECE) and Health and Social Services (HSS) is set to open Tuesday, December 7, 2021 at the Prince of Wales Northern Heritage Centre (PWNHC).

The exhibit will be on display until April 2022 and can be viewed Tuesday to Sunday from 10 am to 5 pm at PWNHC.

The exhibit displays 45 hand-crafted masks by artists from around Canada. The masks share their makers’ unique stories of fear, courage, sadness, hope, love, and healing that unite us all. Each mask was crafted through diverse mediums including beadwork, embroidery, birch bark etching, quill work, quilting, rug hooking, metalwork, and glass fusion, and are records of humanity and resiliency in a 21st century pandemic.

Featured in the exhibit are masks by two Northwest Territories (NWT) artists, Eliza Firth of Inuvik and Taalrumiq/Christina King of Tuktoyaktuk.

Upcoming virtual and in-person programming, artist talks, events and resources will be shared on www.pwnhc.ca.

Visiting the PWNHC during COVID-19

Safety measures and guidelines are in place to comply with COVID-19 public health orders:

All visitors over the age of two must wear a mask

Visitors over the age of 12 must show proof of vaccination

The Museum Café closed

Restrooms are limited to single person/household use

Please practice physical distancing and follow all directional and space maximum signage

 


 

L’exposition itinérante « Respirer : Créer de la résilience grâce à l’art traditionnel », présentée par le ministère de l’Éducation, de la Culture et de la Formation et le ministère de la Santé et des Services sociaux, ouvrira le mardi 7 décembre 2021 au Centre du patrimoine septentrional Prince-de-Galles (CPSPG).

L’exposition sera présentée au CPSPG jusqu’à avril 2022 du mardi au dimanche, de 10 h à 17 h.

L’exposition présente 45 masques fabriqués à la main par des artistes de tout le Canada. Les masques racontent l’histoire unique de leur créateur : la peur, le courage, la tristesse, l’espoir, l’amour et la guérison qui nous unissent tous. Les masques ont été fabriqués à l’aide de différentes méthodes, notamment le perlage, la broderie, la gravure sur écorce de bouleau, les piquants de porc-épic, le piquage de courtepointe, le crochetage de tapis, le travail du métal et la fusion du verre, et constituent un témoignage de l’humanité et de la résilience dans une pandémie du 21e siècle.

L’exposition présente des masques réalisés par deux artistes des Territoires du Nord-Ouest (TNO), Eliza Firth d’Inuvik et Taalrumiq/Christina King, de Tuktoyaktuk.

Les programmes virtuels et en personne, les conférences d’artistes, les événements et les ressources à venir seront partagés au www.pwnhc.ca/fr.

Visite du CPSPG pendant la pandémie de COVID-19

Des mesures de sécurité et des lignes directrices sont en place pour appliquer les arrêtés de santé publique liés à la COVID-19 :

Tous les visiteurs, à l’exception des enfants de deux ans et moins, doivent porter un masque.

Les visiteurs âgés de 12 ans et plus doivent présenter une preuve de vaccination.

Le Café du musée est fermé.

Limite d’une personne ou de plusieurs personnes d’un même ménage aux toilettes.

Nous vous demandons de pratiquer l’éloignement physique et de respecter la signalisation sur les directions et la capacité.